søndag 7. april 2013

Sex!

Ja du leste riktig! Nå skal jeg snakke om sex! Først vil jeg presisere at dette er hva JEG mener og tror og på ingen måte kritikk mot noen som mener det motsatte. Jeg leste i adressa her en dag om at det vurderes seksualundervisning her i Norge rettet med barn helt ned i andre trinn. En alderstilpasset undervisning da så klart. Min kommentar til dette er: HALLELUJA!!!

Det jeg kan huske av slik undervisning var i midten av ungdomsskolen der vi lærte og tre en kondom på en banan..vel det er det jeg husker av det i alle fall. Å lære barn om seksualitet er en av mine hjertesaker og jeg husker det som om det var som i går at min lille fireåring kom til meg med det store spørsmålet: hvordan blir barn laget?
Jeg kunne svart at de kommer med storken, snakket om blomster og bier ...eeeeller jeg kunne fortelle sannheten.

Jeg valgte å fortelle sannheten, at når man ble voksen og veldig glade i hverandre så ville man kanskje få barn sammen. Jeg fortalte at pappaen puttet sin tiss inni mammaen sin tiss slik at rumpetrollene som kalles sædceller kunne komme inn å kjempe for å få plass i mammas egg. Jeg har tegnet og forklart, alt på en veldig uskyldig måte, mener jeg selv.
  Mange var uenig og kritiserte meg for dette, men jeg er sikker i min sak om at dette er den beste måten. Om barna får sannheten i en pen innpakking fra foreldrene sine om det de spør om tror jeg barna blir mer åpne og trygge på å snakke om ting.

Synes ikke slike ting burde vært et tabu i 2013! Det er på tide at barna våre får lære nok til å bli trygge på sin egen seksualitet og det å prate om det. Alle vet vel også at alt som farlig-gjøres blir spennende for barn og ungdom, og alt som er spennende må prøves ut. Jeg tror at om man er åpne om slike ting og ufarliggjør det så kan det bidra til at mange blir sikrere på seg selv og kanskje mange venter litt lengre gjør de debuterer. Kanskje vi skal sette litt mer fokus på følelser satt i sammenheng med seksualitet. Jeg mener i alle fall at man kan begynne med seksualundervisning mye tidligere og jeg synes et helsefag skulle vært på plass i skolen fra starten av der seksualitet er en del av pensum. Hva er det vi er så redde for?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar