mandag 26. august 2013

Sykkelhjelm

Jeg vil gjerne komme med en påminner og en oppfordring om noe som vi alle egetlig VET..og det er bruken av sykkelhjelm.
Mange undervurderer bruken av sikkerhetustyr når de sykler, og jeg vil bare si at dette er utrolig VIKTIG.
Jeg er både barn og voksne sykle uten hjelm hver eneste dag og jeg får en klump i magen av synet, jeg vet hva som kan skje og jeg skal fortelle dere om en hendelse, den er reel.

To jenter på 9 år er ute å sykler, de deler sykkel og ingen av de har på hjelm.
Plutselig kjører de på over en liten sten som gjør at sykkelen kommer i ubalanse og jentene velter.
Ene jenta slår hodet ned i asfalten, får litt vondt men føler det gikk greit, de fortsetter å sykle litt til og drar deretter hjem.
Jenta som slo hodet i asfalten spiser middag med foreldrene og virker helt fin, så går hun på toalettet.
Foreldrene blir bekymret etter en stund da hun ikke kommer ut igjen og banker på døra men får ikke noe svar.
Til slutt må de bryte opp døra og finner jenta si på gulvet, bevisstløs.
De ringer 113 og blir fraktet med hui og hast ned til sykehuset, de får ikke noe liv i jenta.
Foreldrene skjønner ingenting for de vet ingenting om sykelvelten tidligere på dagen.
Det viser seg at det er indre blødninger og hun må opereres, den er vellykket men det ender me 2 uker i koma.
Heldigvis kom hun seg helt, men det kunne gått enda verre.

Dette er ikke tull da dette er bekjente av meg, og jeg har hørt mye verre hostorier.
Så vær så snill...pass på at barna har hjelm og vær gode forbilder for de ved å bruke den selv også!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar